Pradžios knyga
A. PRIEŠISTORĖ
Pirmasis pasakojimas apie Kūrimą[1]
IŠNAŠOS
1 Pr 1, 1 – 2, 4a: Šis skaitinys yra visos Penkiaknygės įvadas. iš pirmapradžio chaoso Dievas sukūrė tvarkingą pasaulį, suteikdamas žmogui – vyrui ir moteriai – ypatingą vietą.
2 Pr 1, 2: Bedugnė: pasak senovės semitų kosmogonijos, pirmapradis vandenynas.
3 Pr 1, 3–5: Kūrimas žodžiu pabrėžia visapusišką Dievo suverenumą (žr. Ps 33, 6) ir rodo į tikėjimo tiesą, kad pasaulis buvo Dievo sukurtas iš nieko (žr. 2 Mak 7, 28). Pirmasis kūrinys yra šviesa (žr. 2 Kor 4, 6), – ji prasiveržia net prieš saulės sukūrimą (žr. 14–18 eilutes) ir yra atskiriama nuo nakties, nesukurtos tamsos likučio.
4 Pr 1, 5: Senovėje, kaip ir nūdien, pagal žydų mąstyseną, diena prasideda saulėlydžiu. Dievo veiksmai kuriant pasaulį rikiuojami į šešias dienas, norint išryškinti izraeliečių religijoje šabo poilsio šventumą septintąją savaitės dieną.
5 Pr 1, 6–8: Skliautas: buvo manoma, kad erdvė yra standus skliautas, pajėgus atskirti vandenis.
6 Pr 1, 9–10: Jūroms, pirmapradžio chaoso likučiams, buvo duotos ribos prie Žemės pakraščių (žr. Ps 139, 9; Pat 8, 29), kur jos nesiliauja grasinti Dievo kūrinijai (žr. Ps 104, 7–9).
7 Pr 1, 11–12: Augmenija buvo Dievo sukurta tik netiesiogiai; Kūrėjo įsakymas davė motinai žemei galią būti vaisingai.
8 Pr 1, 14–19: Saulė, mėnulis ir žvaigždės nėra dievai. Žmogaus likimo jie nelemia, kaip buvo tikima senovėje. Jie yra tik šviesuliai!
9 Pr 1, 26: Iškilmingas Dievo pareiškimas pabrėžia, kad žmogaus sukūrimas yra Kūrimo viršūnė. Daugiskaita mes ir mūsų turbūt yra užuomina į dangiško Dievo dvaro būtybes (žr. 1 Kar 22, 19; Job 1, 6). Paveikslas ir panašumas – ne fizinis, bet dvasinis giminingumas ir užduotis apreikšti Dievo viešpatavimą žemėje, panašiai kaip vaikas apreiškia tėvus (žr. Pr 5, 3). ... tevaldo jie: žmonės, arba žmonija.
10 Pr 1, 27: ... juos: vyrą ir moterį.